lies, lies, lies (found, found, found)

man skulle lika gärna kunna byta ut found mot lies, i morrisseys låt. samma toner, samma melodi, samma röst, helst hans. fast han skulle sjunga om lögner istället. det är bara att byta ut lite ord här och var. Fast slutet får man inte ändra på, inte detta:
I do believe that the more you give your love
And I do believe that the more you give your trust
The more you give your trust
And the more you give your love
The more you're bound to lose
Men ja, skämt åsido, fastän jag var halvseriös, jag har tänkt på det där; lögner och lögnare. Jag är fascinerad av det, av osanning och folk som är bra på det. Man måste vara duktig på mycket för att kunna dra de bästa lögnerna, för att få folk att tro på en. Grymt skådespeleri, detaljminne, och sen borde man också vara en rätt så bra människokännare, så man vet vilka lögner som passar med vilka människor. Tillslut, när man sagt hundratals, ja tusentals lögner, så börjar man nog tror på dem själv. Det är också fascinerande, vad som är sant eller falskt. Dem begreppen är så absurda och otroliga. vad fan är sanning liksom? bara för mig, eller för alla? hur många människor måste hålla med mig för att det ska bli sant, en, tio, noll? ifall jag får för mig något, och tror på det tillräckligt starkt, så blir det väl sant. och allting är ju trots allt, så jävla relativt, hela tiden.
Jag undrar hur det känns, i en patologisk lögnare, när han ljuger. Lovar han sig själv varje gång att denna gången, var den sista? Får han en adrenalinkick och kan knappt vänta på att stöta på nästa person som ska få en dos av hans osanning? Och samvetet då, hur är det med samvetet, ifall jag nu antar att det finns något sånt. Slutar det med att det är lögnerna som kontrollerar honom, när det var tvärtom från början, när han bara ville vara lite lurig; och nu kan han inte ens hejda sig, orden liksom kommer ut ur hans mun, osanna ord, bara väller ut, och han kan inget annat än att ge med sig. ge upp. Blir han en psykopat tillslut då, blir de vardagliga lögnerna tråkiga, ruschen övergår till rutin, och han tar upp en kniv. bara för att testa sig själv, tänja på gränserna lite... åh jag vill så gärna veta, men jag kommer nog aldrig få göra det om inte jag själv blir som han, och hur ska man lyckas med det, det kan ju inte vara så att man bara bestämmer sig en dag för att bli en heltidslögnare. Det handlar om mod och rädsla, i olika situationer. Sanningen är ju alltid den "enklaste" vägen, men också den mest skrämmande.
Jag ljög rätt så mycket som barn. jag vet inte riktigt varför, men det tydde sig alltid lättare för mig att ljuga ihop något. Jag var livrädd för sanningen, men lögnen, lögnerna var ju så fina, övermänskliga. Jag mådde aldrig bra av att ljuga, jag fick ångest och ångrade mig alltid. Nu för tiden ljuger jag mest om småsaker, små vita lögner som inte skadar (men dem skadar väl alltid?), bara för att undvika saker. t ex något så petitessaktigt som att svara Ja när mamma frågar om jag ätit när jag står vid dörren och har bråttom, eller ifall jag städat, och mitt rum egentligen ser ut som en trafikolycka. Jag säger ja, bara för att undvika diskussion, och troligtvis bråk. Och jag hatar att bråka med mamma, hon vinner alltid, jag kapitulerar. sedan brukar jag också dra till "inget/jag vet inte" lögner, t ex när någon frågar vad jag tänker på och jag just i den stunden råkar tänka på något privat, eller på något som personen i fråga verkligen inte får veta, för det är hemligt. Och hemligheter, är väl inga lögner? En hemlighet blir en lögn först när man blir tillfrågad om den, och ljuger om dess existens, eller nej, inte ens då! Den blir aldrig lögn, bara muren runt den som man bygger upp för att skydda den. Hemligheter är ju bara undangömda informationer av något slag.
Jag har gått runt i flera dagar nu med en monolog (diskussion) i huvudet, där mainfrågan var: Skulle du svalt dina lögner för att rädda ditt liv? Eftersom jag inte tycker om att gå runt med oavslutade tankegångar så var jag tvungen att tänka på detta i flera dagar, innan jag kom fram till ett svar som passar mig. Skulle jag liksom haft balls nog att medge allt jag någonsin kokat ihop, och kunna titta folk i ögonen efteråt, eller är det lika bra att bara offra sitt liv här och nu för att slippa skämmas över sånt som sagts? Jag kommer förmodligen aldrig hamna i en sån situation där någon hotar att döda mig ifall jag inte confessar alla mina lögner, och dessutom kommer jag inte ens ihåg dem alla. Men ja, jag skulle nog gjort det. För så hemska lögner har jag nog aldrig lyckats med, och jag tror att mamma förlåter mig för alla gånger jag inte dammsög. haha. jag känner mig dessutom modigare nu.
Men hemligheterna, de vill jag ha med mig in i graven.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback