shyness is nice.

I två dagar har jag lyssnat på Arcade Fires senaste skiva Neon Bible och jag kan nu göra det klart för er som bryr er att den är värd att höras. Totalt 11 spår, varav två tidigare demos/liveinspelningar som jag hört innan. En av dessa: Intervention, är den svagaste på hela skivan. Jag gillade den inte innan, jag gillar den inte nu heller trots att de lagt in en orgel och grejer. Den andra är No cars go, men jag måste erkänna att demoversionen var bättre. De tre bästa låtarna på skivan är som följer:
1. Ocean of noise
2. My boody is a cage
3. Neon Bible
Dessa tre tar hem priset mestadels på grund av sina melodier. De två sista minutrarna av Ocean of Noise är bäst på hela skivan, en brutalt härlig pianoslinga med trummor, gitarr, blås, kör, några instrument jag inte vet namnet på och sången, som passar så bra till alltihopa:
I'm gonna work it out
Cause time wont work it out
I'm gonna work it out
Cause time wont work it our for you
I'm gonna work it on out
My boody is a cage har också underbara toner, speciellt orgeln som påminner om tragedi och så sångarens vädjan om att bli frisläppt i slutet. Neon bibles dunk och korthet gör att man vill höra den igen och igen. De resterande låtarna är också bra men jag orkar inte förklara varför. köp den, ladda ner eller få den i present.


(En liten notis: tycka vad man vill om evanescense (jag tycker inget vidare om dem) men The last day är lika ljuvlig nu som för tre, fyra år sen, speciellt introt, jag är inte så mycket för det snabba elgitarr/trumslutet men nåväl, hennes röst är grym.)

I've spent so much time throwing rocks at your window
That I never even knocked on the front door

Kommentarer
Postat av: Magnus

Bra skiva, men den är ju långt, långt ifrån Funeral. Frågan är om någon skiva någonsin kommer vara bättre än Funeral?

Jag såg dem på cirkus 23:e mars btw, där snackar vi magi.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback