i've got secrets too.

Påväg hem från jobring satt jag på spårvagnen och tittade genom glasrutan på mannen som satt på sätena mittemot mig. eller jag tittare snarare på hans reflektion, på bilden av honom som avspeglades i fönstret. han såg bekymrad ut, besvärad.. det finns egentligen inget bra ord för det på svenska men på rumänska var han helt klart necazit. jag fastnade med blicken och kunde inte sluta iaktta honom. vad var det med honom ikväll? han satt och tittade ut genom fönstret, ibland tittade han runt sig. han hade en vigselring på fingret som han pillade med. har han varit otrogen ikväll? är det skammen som ligger över honom som en dimma, den som syns i ansiktet? är detta hans skamfulla hemresa efter misstaget? walk of shame, eller snarare ride. Han tog sig för pannan, han torkade ansiktet lite, luktade på sina fingrar. sedan böjde han ner huvudet och luktade på sig själv, på tröjan. sitter hennes parfym kvar? kommer jag osa av den andra kvinnan när min fru kramar om mig? han luktade på handen igen. Den andra kvinnan. han ryckte lite på sig, fixade till tröjan, rättade till byxorna. han rörde på sig så som man gör när man tänker på något man egentligen inte vill tänka på. obehagligt, skamfullt. han pillade med ringen igen, drog nästan av den, tryckte ner den igen, nästan av, på, av. han tittade bakåt, kollade skylten, vilken hållplats nu? snart framme? han tittar på klockan, på ringen, han tar av klockan, sätter på den igen. vad ska jag säga? var har jag varit ikväll? med grabbarna! det sväljer hon säkert. han höjde ögonbrynen med en hint av sarkasm. Han pillade på sin ring..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback