stop pussyfooting around

i tisdags började jag mitt nya halvjobb som vikarie för högstadie elever (6-9) på en skola i kortedala. idén kom för några veckor sen när jag fikade med rutta. hon har jobbat där ett tag och berättade om kidsen, jag hjälpte henne att rätta några engelska arbeten och kände sympati. de flesta ligger liksom under nivån man bör ligga på och det är sjukt. den svenska skolan är inte jobbig, seriöst, den är inte JOBBIG. men kidsen saknar motivation och vem ska man skylla på liksom? nåväl. hade två lektioner i tisdags, båda ensemble och det gick bra. kidsen tycker om dem lektionerna så det är inte så svårt att få dem att sätta igång. men i onsdags, herregud. första lektionen: engelska med 8or. tre st kom i tid, och ca 2 st satt och faktiskt jobbade under hela lektionen. jag är inte en sån som orkar skrika och bli hysterisk, orka wastea my breath, dem lyssnar ju ändå inte ens på sina vanliga lärare så mh. försökte prata med dem och ändå få dem att göra något produktivt, det funkade ett tag men så fort man inte säger till gör dem något helt annat. en söt tjej halvlåg med huvudet mot bordet och jag frågade henne: har du inte lust att plugga engelska? Hon: Nej, jag är trött. Jag: har du lust att bli en fyllis på valand då? (lite sådär, halvironiskt). Hon log och typ, nej? hahaha, vart är hoppet kids?! vart är erat jävla hopp? sen skulle jag ha fyra timmar rast typ, men jag joinade en av ruttas lektioner efter ett tag. SO med sjuor, och det gick hyfsat bra. vi hade klassdiskussion om genus. roligt att höra deras naiva syn på samhället. några tjejer poängterade att tjejer inte skulle ta en genväg hem genom en skog på natten ensamna, medan en kille skulle göra det, varpå en kille sa typ: ja det är klart, vem fan gömmer sig i en skog liksom? och rutta försökte förklara för honom att det finns psychon därute som likagärna kan gömma sig i skogar och bara vänta på att attackera någon, men han var ändå skeptisk och typ: men seriöst, vem skulle hänga i en skog och bara vänta på att hoppa fram? rutta: ifall det är ett psycho kan han göra vad som helst, du kan inte förstå hur han tänker han är liksom galen. Och killen typ yeah i'm not bying it.. hahaha.. jag skrattade för att inte börja gråta.
sista lektionen var engelska med nior och det började bra, men urartade några gånger. plötsligt började fyra tjejer vid ett bord att banka rytmiskt på bordet och tillslut sitter nästan hela klassen runt dem och klappar och sjunger. (musikklass, of course). jag satt och tittade på en stund, lät dem fjanta sig och få ut överskottsenergin, och tillslut fick jag ordning på dem igen. niorna är de närmast normala kidsen man kan komma. och det är så jävla synd att det är så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback